Om undervisningen

Skolens visjon er trygge, glade barn med selvtillitt, som uansett alder, kroppsfasong eller andre forutsetninger, kjenner gleden av å kunne uttrykke seg med bruk av sin egen kropp og musikk.
For få mest mulig utbytte av undervisningen er timene på ‘Ballettskole Svanesjøen’ tilpasset alder og utvikling av elevene. Timene er lagt opp til å gi en progressiv utvikling i kroppsbeherskelse, samarbeid og musikkforståelse, med tydelig oppbygging av kunnskap.
Ballettundervisningen følger læreplanen til The Royal Academy of Dance (RAD), som har drevet med utvikling av ballettundervisning rettet mot barn siden 1920. Progresjonen er nøye planlagt og øvelsene er tilrettelagt på forskningsbasert kunnskap om barns fysiske og mentale utvikling. Pensumet er under fortløpende utvikling for å holde tritt med kunnskapen.
Unge barn bør ikke terpe statiske ballettøvelser. Lekbaserte dansetimer for de yngste støtter fysisk utvikling, musikalsk forståelse, samspill, romsans og kreativitet.
- Miniballett for barn fra 4 år
- Pre-Primary for de som går siste året i barnehagen
- Primary er neste nivå opp, der øvelsene begynner er mer rettet mot skolebarn
På ballettskolen er foresatte ikke med i timen. Foresatte venter i garderoben til timen er slutt. Skulle det oppstå problemer i oppstarten er det selvfølgelig mulig å gjøre andre avtaler, men det pleier å gå veldig bra.
Fra ca. 7 år begynner øvelsene å ta mer form som ‘ordentlige’ ballettøvelser, men fortsatt skal trivsel være drivkraften. Partiene er bygget
opp i Grader. Fra og med Grad 1 og oppover er det mulig å avslutte hvert nivå med en frivillig balletteksamen (youtu.be/LLouywuk5js) med sensor fra The Royal Academy of Dance. Informasjon om dette blir sendt ut til mulige kandidater i løpet av vinteren.
Etter Grad 5 kan motiverte elever komme opp til 'Vocational' nivå: Intermediate Foundation, Intermediate, Advanced Foundation, Advanced 1 og Advanced 2. For å kunne følge disse timene må eleven være innstilt på å ta flere undervisningstimer i uken og tåspiss introduseres. Eldre elever som ikke ønsker å bruke ekstra tid på dansingen kan fortsette med de 'høyere grader', Grad 6, 7 og 8 eller velge å ha 'frie' klasser uten RAD-pensum. Bestått RAD-eksamen fra og med Intermediate og Grad 6 gir faktisk britiske studiepoeng. Overføring til norske studiepoeng er ikke formalisert, men det finnes RAD-elever i Norge som har fått godkjent sine ballettpoeng!
Alle barn trives med å oppnå tydelige mål, derfor legges det til rette for at elevene er klar over hva som forventes av dem i timene. Det jobbes mot oppnåelse av disse mål ut i fra elevenes personlige premisser.
For de elever som viser seg til å ha forutsetningene for, og viljen til, å fortsette med dans som profesjon, kan det legges til rette for veiledning og oppfølging. ‘Ballettskole Svanesjøen’ verdsetter imidlertid alle elever, og ønsker å gi dem alle kvalitet, trygghet og trivsel, uansett!
For få mest mulig utbytte av undervisningen er timene på ‘Ballettskole Svanesjøen’ tilpasset alder og utvikling av elevene. Timene er lagt opp til å gi en progressiv utvikling i kroppsbeherskelse, samarbeid og musikkforståelse, med tydelig oppbygging av kunnskap.
Ballettundervisningen følger læreplanen til The Royal Academy of Dance (RAD), som har drevet med utvikling av ballettundervisning rettet mot barn siden 1920. Progresjonen er nøye planlagt og øvelsene er tilrettelagt på forskningsbasert kunnskap om barns fysiske og mentale utvikling. Pensumet er under fortløpende utvikling for å holde tritt med kunnskapen.
Unge barn bør ikke terpe statiske ballettøvelser. Lekbaserte dansetimer for de yngste støtter fysisk utvikling, musikalsk forståelse, samspill, romsans og kreativitet.
- Miniballett for barn fra 4 år
- Pre-Primary for de som går siste året i barnehagen
- Primary er neste nivå opp, der øvelsene begynner er mer rettet mot skolebarn
På ballettskolen er foresatte ikke med i timen. Foresatte venter i garderoben til timen er slutt. Skulle det oppstå problemer i oppstarten er det selvfølgelig mulig å gjøre andre avtaler, men det pleier å gå veldig bra.
Fra ca. 7 år begynner øvelsene å ta mer form som ‘ordentlige’ ballettøvelser, men fortsatt skal trivsel være drivkraften. Partiene er bygget
opp i Grader. Fra og med Grad 1 og oppover er det mulig å avslutte hvert nivå med en frivillig balletteksamen (youtu.be/LLouywuk5js) med sensor fra The Royal Academy of Dance. Informasjon om dette blir sendt ut til mulige kandidater i løpet av vinteren.
Etter Grad 5 kan motiverte elever komme opp til 'Vocational' nivå: Intermediate Foundation, Intermediate, Advanced Foundation, Advanced 1 og Advanced 2. For å kunne følge disse timene må eleven være innstilt på å ta flere undervisningstimer i uken og tåspiss introduseres. Eldre elever som ikke ønsker å bruke ekstra tid på dansingen kan fortsette med de 'høyere grader', Grad 6, 7 og 8 eller velge å ha 'frie' klasser uten RAD-pensum. Bestått RAD-eksamen fra og med Intermediate og Grad 6 gir faktisk britiske studiepoeng. Overføring til norske studiepoeng er ikke formalisert, men det finnes RAD-elever i Norge som har fått godkjent sine ballettpoeng!
Alle barn trives med å oppnå tydelige mål, derfor legges det til rette for at elevene er klar over hva som forventes av dem i timene. Det jobbes mot oppnåelse av disse mål ut i fra elevenes personlige premisser.
For de elever som viser seg til å ha forutsetningene for, og viljen til, å fortsette med dans som profesjon, kan det legges til rette for veiledning og oppfølging. ‘Ballettskole Svanesjøen’ verdsetter imidlertid alle elever, og ønsker å gi dem alle kvalitet, trygghet og trivsel, uansett!